Loading...
Меню сайту
Про університет

Інституційне забезпечення сталого розвитку сільських територій в умовах адміністративно-територіальної реформи

Назва НДР: Інституційне забезпечення сталого розвитку сільських територій в умовах адміністративно-територіальної реформи (0117U004254)

Керівник НДР: Михайлова Любов Іванівна, д.е.н., професор

Терміни виконання: 01.2017 -12.2019 рр.

Обсяг фінансування: 600 тис. грн.

Розроблено Концептуальні підходи до управління сталим розвитком сільських територій, що базуються на використанні всіх його складових активів: сільськогосподарському виробництві, що створює найнеобхідніші матеріальні цінності – продукцію для життєзабезпечення; нематеріальних цінностях: продукуванні екологічних та рекреаційних послуг із збереженими самобутніми ландшафтами та культурною спадщиною, що є передумовою для багатофункціональності сільського розвитку; реалізації екологічних ініціатив населення, спрямованих на охорону природного середовища для майбутніх поколінь; формуванні, збереженні та розвитку людського капіталу як чинника економічного зростання регіонів чи країни.

Розроблено методичні засади формування системи управління освітою об’єднаних територіальних громад, що є нагальними в умовах адміністративно-територіальної реформи.

Узагальнено основні проблеми розвитку підприємництва та малих форм господарювання на селі; визначено індикатори та основні показники розвитку підприємництва на сільських територіях; опрацьовано методику розробки плану інтегрованого сталого сільського розвитку для визначеного регіону.

Розроблено наукове підґрунтя визначення оперативних та стратегічних інструментів управління сталим розвитком сільських територій через екологічний канал, що реалізовано шляхом виявлення коротко- та довгострокових взаємозв’язків між релевантними екологічними детермінантами та цільовими індикаторами сталого розвитку визначених територій.

Формування організаційно-економічного механізму стимулювання інноваційного розвитку інфраструктури сільських територій, що відрізняються від наявних виділенням трьох рівнів механізму (макро-, мезо-, мікро-), локалізацією загроз, можливостей, позитивних і негативних чинників впливу на функціонування цього механізму на кожному з виділених його рівнів.

Удосконалено методичний інструментарій стратегічного планування, з обов’язковим визначенням перспективних напрямів розвитку та обґрунтуванням проектів в рамках кожного з них, враховуючи програмну та проектну орієнтованість бюджетів громад та стратегій розвитку сільських територій, запровадження інструментарію проектного підходу забезпечить зростання ефективності їх реалізації шляхом визначення кількісних та якісних показників реалізації проектів та обґрунтування їх сталості.

Набули подальшого розвитку теоретичні питання використання різних фінансових інструментів в аграрній економіці країни в умовах глобалізаційних викликів. За результатами оцінювання тенденцій їх використання, здійснено систематизацію та розподіл інноваційних фінансових інструментів в розрізі напрямів фінансування.

Розроблено методологію визначення стратегії сталого розвитку аграрного сектору економіки на регіональному рівні на основі побудови тривимірної матриці з координатами, що відповідають рівням екологічного, економічного та соціального потенціалів адміністративно-територіальної одиниці. Це дозволило обґрунтувати інструменти реалізації регіональної стратегії сталого розвитку аграрного сектору економіки, залежно від рівня соціо-еколого-економічного потенціалу.

Обґрунтовано концептуальні засади стратегічного управління розвитком людського капіталу агроформувань на основі інтегрування моделі управління людським розвитком в загальну модель економічного зростання з огляду на специфіку реалізації програм розвитку сільських територій, які передбачають зрушення в структурі сільської економіки та зміні ринкової позиції підприємств на визначених територіях.

Доведено доцільність впровадження інституційних змін у системі управління інноваційним розвитком сільських територій шляхом формування державного інституту у сфері сталого розвитку, до функціональної системи якого належатиме вдосконалення інформаційно-консультаційної підтримки інноваційної діяльності сільських територій.

В Мінагрополітики України впроваджено: пропозиції щодо визначення найбільш релевантних соціальних, економічних та екологічних факторів забезпечення сталого розвитку сільських територій (№ 37-18-11/536 від 14.01.2019 р.); методика ранжування сільських територій країн світу та України (№ 37-18-15/9300 від 08.04.2019 р.). В Департамент АПР Сумської облдержадміністрації: систему інформаційно-консультаційної підтримки розвитку інноваційної діяльності в сільській місцевості (№ 01-17/969 від 29.05.2019 р.); методику розробки плану інтегрованого сільського розвитку (№ 01-18/2165 від 28.12.2019р.). Рекомендації: «Створення системи управління освітою об’єднаних територіальних громад» – Сумським центром освіти Державної служби зайнятості; «Організація природо-охоронних заходів» – в Хоминській сільраді (№ 218 від 12.12.2019 р.).